Technologia i autyzm – rady dr Sue Fletcher-Watson

Autor: Lauren Brant , data: 10.10.2014

Okiem eksperta, Wiedza i wiadomości

Technologia, jej wykorzystywanie i wpływ na dzieci jest tematem nieustających dyskusji: jak, ile, jak wiele to zbyt wiele, co jest korzystne, a co mniej – itp. Dla rodzica dziecka z autyzmem takie decyzje mogą być szczególnie trudne. Aby pomóc rodzicom i odpowiedzieć na ich potencjalne pytania, dr Sue Fletcher-Watson z Uniwersytetu w Edynburgu przeprowadziła badanie z udziałem 200 rodziców dzieci z autyzmem, którego efektem jest publikacja Technologia i autyzm: wytyczne dla rodziców”.

 

12056925645_e6c9c17ed5_z

 

 

Wytyczne zostały stworzone, abypomóc rodzicom do dokonać właściwych wyborów, w najlepszym interesie dzieci – tych z autyzmem i bez”. Zawiera porady dla rodziców, którzy chcieliby, aby ich dziecko zaczęło korzystać z możliwości różnych typów urządzeń. Wykorzystuje informacje uzyskane bezpośrednio, a także pokazuje statystyki, np: jaki rodzaj technologii jest najbardziej popularny, jakie gry, jak różne grupy wiekowe z nich korzystają.

Podręcznik wskazuje szereg zalet wykorzystywania technologii, a także konkretnych korzyści, które odnoszą dzieci. Przykładowo, jeden z rodziców mówi: „ma o czym rozmawiać w szkole, o Minecrafts”, podczas gdy inny zauważa: „czasami ogląda coś na YouTube, przykładem może być nawet szczotkowanie zębów, a następnie rozumie, jak zachować się w życiu”.

Publikacja daje rodzicom także wskazówki, które pomogą im zarządzać tym, ile czasu dziecka należy przeznaczyć na technologie i wyraźnie zwraca uwagę na to, że powinna to być tylko jedna z dróg dzięki którym dziecko uczy się i rozwija. Zachęca rodziców do wykorzystywania technologii i używania jej, by pomóc dzieciom wykorzystywać swój potencjał.

Przykłady wytycznych zawartych w publikacji:

Wskazówki dotyczące wyboru urządzeń: jeśli nie możecie pozwolić sobie na nowy sprzęt – poszukajcie używanego;  konieczne są obudowy ochronne; tablety z systemem operacyjnym Android są tańsze, ale więcej dostępnych aplikacji jest na produkty Apple; ważne by urządzenie było lekkie, itp.

Wskazówki dotyczące wyboru oprogramowania: aplikacje płatne mają często wersje darmowe z ograniczonymi funkcjonalnościami; testujcie aplikacje przed zakupem; czytajcie opinie on-line; nie koncentrujcie się tylko na specyficznych technologiach dla  autyzmu, itp.

Wskazówki dotyczące zarządzania czasem przy ekranie: zacznijcie od tworzenia nawyków - ograniczenie dostępu może być trudne, jeśli na początku pozwolicie dzieciom korzystać z technologii swobodnie; wykorzystujcie czas pracy baterii jako argument – potrzeba naładowania urządzenia może być dobrym sposób na zakończenie korzystania; bawcie się razem z dzieckiem, itp.

 

Co sądzisz o tych wskazówkach? Uważacie je za przydatne? Z którymi zgadzacie się najbardziej? Co dodalibyście do nich, jakie są Wasze doświadczenia?

Cały artykuł  „Technologia i autyzm – wytyczne dla rodziców”, w języku angielskim opublikowany jest tutaj:

http://www.autism.org.uk/technology

 

Fot. Flickr/Kamilla Oliveira

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *